torsdag, mars 29, 2007

Container

Efter lång väntan så kom den äntligen; en container med två 24:or. Det är de värsta dagarna under året, ska det vara transportskador eller ej? Hur ska vi få ut båtarna? Den här gången blev det två oroliga dagar eftersom någon kommunikationsmiss gjort att åkeriet missat att det skulle vara en så kallad sima-lift för att ställa containern på marken. Dag ett (igår) kunde vi alltså inte försöka få ut båtarna, utan bara titta. Men det såg bra ut eftersom de stod i vaggor som var ordentligt fixerade i golvet, även om det inte var många centimeter mot containerväggarna.


Så här såg det ut när de plomberade containerdörrarna öppnats.

I morse hade Simaliften varit på plats och jobbet kunde börja. Efter tre timmars hårt arbete tillsammans med två inhyrda killar med gaffeltruck och stor dragbil samt en massa krypande inne i containern för att lossa fixeringar, så var containern tömd. Vilken lättnad. Imorgon börjar nästa fas inför leverans; att montera ihop allting och kolla så att inget saknas.


Vaggan till båt 428 närmast är förhöjd i fören så att stäven låg ovanför sittbrunnen på 427. Pulpiten måste nu monteras i efterhand, eftersom den annars hade slagit i containertaket. Wincharna på den främre båten är bortmonterade för att den aktre båten skulle få plats. Och så vidare. En hel del skruvande innan båtarna är klara, med andra ord.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilket pussel!
är vaggan engångs eller skickas den tillbaka?
/paul

Ulrich Lindberg sa...

Det skulle bli en dyr vagga med tanke på fraktkostnaderna!

Pussel är verkligen rätta ordet. Det går inte att få ut masterna utan att först ta ut den yttre vaggan, men den går inte ut utan att lossa masternas surrning i den inre vaggan och lossar man där så ramlar masttoppen ner på sidoskroven. Som ett litet exemple bara.