Huvudingången
Sammanlagt har Corsair cirka 90 anställda, varav merparten arbetar i produktionen. Den trånga sektorn är bristen på engelsktalande förmän, tllls vidare får man förlita sig på personal från den förra fabriken. Den största nyheten var Corsair 50, en "performance catamaran" ritad av Reichel Pugh som kommer att bli klar 2009. De första båtarna är redan sålda. Jag såg den gigantiska pluggen och vi fick en brief om båten av Dave Renouf, eldsjälen bakom projektet. Massor av nytänk och en rejäl konkurrent till Gunboat.
I monteringshallen; närmast en 750 Sprint och i bakgrunden en 37 Carbon
Storsäljaren just nu i Australien och Sverige är Sprint 750, medan tyskar och fransmän köper 28:or som aldrig förr. Också den nya 37 Carbon säljer bra. Jämfört med 36:an är riggen förhöjd en meter och så har man förenklat inredningen och roderlösningen. Plus att den är väsentligt lättare. Klart läcker båt och till ett oslagbart pris.
Eldragning ombord på en 37:a
Det var för min del jättenyttigt att få förståelse för hur mycket jobb det är bakom varje enskild båt. Bara checklistan till Sprinten, som är den enklaste att bygga, är på flera hundra sidor! Varje moment ska prickas av genom hela produktionen. Det var kul också att träffa handlare från hela världen, vi har ganska lika erfarenheter, bortsett från att intresset för de olika modellerna skiljer sig åt mellan olka marknader. Corsair tar också gärna emot kundbesök, under konferensen var t ex kunden till en av 37:orna där dagligen sedan två veckor, för att följa bygget och montera dit sina egna prylar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar