Så har det åter varit dags för den årliga trimaranhandlarkonferensen i Saigon. Det var imponerande att se hur mycket som hänt på ett år. Förutom de tidigare hallarna för bland annat laminering och monteringsarbete hade man nu byggt en egen snickerifabrik på området, främst för inredningen till Corsair 50 men även för smärre detaljer på övriga Corsair. Tre Corsair 50 är sålda, två var under byggnation. Massor av kolfiber och massor av ädeltränér på honeycombskivor. Den som klagat på att det är för lite trä i en Corsair har nu fått svar på tal. En fantastisk båt.
Den första i serien av den nya Dash 750 var också nästan klar. Den ska skeppas till Düsseldorfmässan i januari och sedan till en fransk kund.
North Sails har tagit sig an Corsair efter att ha konstaterat att standardseglen från UK inte är värdiga en båt som Corsair och de höll ett mycket intressant föredrag om flerskrovssegel.
Sedan demonstrerades vacumbagging och infusion och för- och nackdelar diskuterades. Corsair använder båda tekniker i olka sammanhang. Vidare berättade man om hur viktigt det är med råvarorna och man har ett nära samarbete med vinylestertillverkaren för att få råvaror med rätt egenskaper. Man kan ej använda samma blandningar i Saigon som tidigare i Chula Vista beroende på luftfuktighet, temperatur mm.
Från hela världen rapporterades om ökat intresse och försäljning av Corsair. I det dynamiska och myllrande kvällsljumma Saigon kändes finanskris och recession väldigt långt borta. En norrman som köpt en Corsair 36 i Florida ringde och berättade att hemseglingen varit kall mot slutet. Hade sånär glömt bort den svenska vintern; kul med ännu en båt till Skandinavien dock. Ska själv försöka få hit en 37:a till sommaren.
I bakgrunden syns en av två Corsair 50 under byggnation, i förgrunden har just ett skrov till en Dash 750 lyfts ur formen.
Vietnameserna är bland världens absolut främsta finsnickare. Corsairloggan som intartia i matbordet i Corsair 50.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar