Aldrig tidigare har så många trimaraner visats på Parismässan som i år och även den nya franska Corsairhandlaren ställde ut en 28 CR som rönte berättigad uppmärksamhet. Fransmännen har ju en lång flerskrovstradition men mest har det handlat om cruisingcattor för västindiebruk; trimaraner har mest varit för kappseglarna (med undantag för Magnum). I år har trenden vänt och det fanns en uppsjö av små "hopfällbara" trimaraner. Den allmänna uppfatttningen bland fransmännen var att en tri måste vara hopfällbar för att ha en chans att lyckas. Sedan är frågan hur lyckade dessa konstruktioner med inskjutbara aluminiumrör på ganska breda mittskrov i enkla polyesterlaminat är. De tillverkare jag talade med framhöll att Corsairsystemet vore optimalt men att de inte skulle ha en chans kostnadsmässigt, att bygga så.
Det var också världspremiär för Virusboats nya V8 [den heter faktiskt så, är det månne en ordlek: (je) vais vite och Virus 8 m?] Hur som helst hoppas man mycket på denna båt som man ser som en brygga mellan beachkattorna och de större bobåtarna. Virus är det företag som genom Magnum har populariserat trimaranen i Frankrike; genom V8 så siktar man på en helt ny kundkrets och man är redan övertygade om att man lyckats. Flera båtar var sålda på mässan. Också Weta, som nu bekräftat sin ställning på marknaden för mikrotrimaraner, hade sålt bra. Utanför Sverige känns den påstådda recessionen och finanskrisen väldigt långt borta.
Den läckraste flerskrovaren oavsett prislapp var annars i mitt tycke Catana 41.
Nej, det är inte den senaste Bris med stödhjul, det är en Astus 23. Förmodligen inte så snabb men den lutar väl mindre än en Campus. Enligt uppgift har de sålt en båt till en svensk agent så vi kanske får se en sådan i sommar.
Något snyggare i mitt tycke: Tricat 23,5 Sport.
V8 på franskt vis. Lägg märke till de smala skroven och de fasta kölarna. 4 kojer och en prislapp under 500.000 SEK inklusive segel. Konstruktör: Julien Marin. Djupgående 0,77. Total segelfri höjd: 12,45. Vikt 650 kilo. Jag överväger att ta in en båt till "Allt för Sjön". Finns det något intresse i Sverige? Den engelska handlaren räknar med att sälja 20 båtar under 2009.
V8 har bekväma parksoffor (balkonger) och massor av kolfiberdetaljer.
Catana 41. Elegant formgivning, stora utrymmen och fokus på prestanda och boende i symbios.
Vad synd att Dash 750 inte var klar till Parismässan! Alla nyfikna får nu hålla sig till tåls till Düsseldorf i januari. Dash 750 kommer att bli en dundersuccé. Idag på morgonen annonserade Corsair dessutom ett oslagbart "fight-recession-paket".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar