Visar inlägg med etikett trimaran. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett trimaran. Visa alla inlägg

måndag, september 23, 2013

Americas Cup

Det var bara tre och ett halvt år sedan som flerskrov gjorde entré i Americas Cup, men det 33:e känns redan som forntid. Man kan sakna amatörandan från den tiden (allt är ju relativt). Vi kommer ihåg hur Ernesto Bertarelli, som själv är seglare, envisades med att stå till rors på Alinghi och vingla fram och tillbaks på kursen. Lovartsskovet dunsade upp och ner i vattnet i maklig framfart. Han hade betalt kalaset och tyckte väl att han kunde ha rätt att ratta sin båt för nöjes skull innan de skulle bli helt överkörda av Larry Ellisons vingförsedda monstertrimaran. 
Utan att vi visste det då, var det här som det alltid omtalade paradigmskiftet, tog vid.
Americas Cup har alltid handlat om prestige, passion, pengar och juridik, men alltid om segelbåtar i mer eller mindre traditionell tappning. Efter den förra omgången var det många som trodde och hoppades att det skulle bli en återgång till ordningen: "Flerskrovsbåtar passar inte för matchracing".  "Det går inte att få fram två jämbördiga flerskrovsbåtar, det blir ingen spänning". "De är för avancerade, de kommer bara att gå sönder." "De kostar för mycket".
Oracle-teamet lyssnade inte på det örat utan utvecklade Americas Cup till det fantastiska evenemang som vi nu bevittnar varje kväll mellan klockan 10.00 och 00.00, svensk tid. Själva finalseglingarna är kulmen på kampanjen som också har omfattat seglingar runt om i världen med "ungdomsbåten" AC 45.
Jag tror att det för tre år sedan var få som anade hur snabbt utvecklingen skulle gå. Vingsegel är inget nytt, C-kattorna har ju kört med det länge och bärplan är inte heller nytt. Americas Cup är dock den kappsegling som räknas främst, och från att ha varit kuriosa för tekniker är nu flerskrov, vingsegel och vingcenterbord etablerade företeelser. De stora summor som lagts ner på konstruktionen av dessa båtar kommer att bidra enormt till båtutvecklingen i framtiden. Vi kommer att se spin-off-effekter på en rad områden och förhoppningsvis kommer synen på flerskrovsbåtar att förändras.
Vem hade bara för några år sedan kunnat tänka sig matchracing i över 40 knop?
Vem hade trott på segelbåtar som går helt på bärplan i över 30 knop på kryss i 10 sekundmeters vind?
Man måste också räkna "broadcastingen" som en del av AC-konceptet och även detta har ju i grunden förändrats. För inte så många år sedan handlade det om två tunga blyfraktare som i maklig fart gjorde upp i timtal på någon havsbana långt från alla åskådare. Några dagar senare släpptes filmklipp som visade en viss båts seger, utan att andra än inbitna seglare kunde fatta vad som var spännande i detta. Nu när seglingarna avgörs på 20 minuter i 20-42 knops fart, nära land, med online-sändningar med fantastisk grafik och kameror överallt och suveräna kommentatorer och händelser på banan som överträffar det bäst skrivna filmmanus, så har sporten plötsligt blivit tillgänglig för alla. Det är bara att hoppas att Seglarförbunden inte schabblar bort denna unika nyrekryteringschans.
Naturligtvis är jag bänkad framför datorn i kväll igen. Ibland när det blir för spännande klarar jag inte av att sitta utan måste resa mig: "Vad f-n håller han på med". Det är värre än att sitta ombord på den egna båten innan start, där jag ju kan påverka förloppet. Men det är också otroligt lärorikt att se seglingarna på detta sätt istället för att vara hänvisad till sin egen GPS-track och en vag minnesbild.
Jag vet att de flesta håller på Team Emirates New Zealand. De är ju fattigare och därmed lite underdog. Inledningsvis seglade de ju också mycket bättre än Oracle Team USA, men den otroliga fighting spirit som Oracle-teamet visat och det totala lyft när det gäller båthantering som de har visat under seglingarnas gång är en sportslig prestation utöver det vanliga, så de får alltmer av mina sympatier. Om de från och med nu lyckas hålla The Emirates stången i alla seglingar i rad så är de absolut värda segern. Ute på banan spelar det ingen roll hur mycket pengar båtarna har kostat och hur många meriter seglarna har, det är besluten ute på banan som spelar roll och i stridens hetta gör de samma misstag som Nisse på klubbkappsegling, bara på en lite högre nivå. Om två och en halv timme får vi se om det är över eller om spänningen kan hållas vid liv ytterligare. Inget förvånar i detta historiens hittills bästa Americas Cup.


onsdag, april 24, 2013

Så vinner man amerikanska Weta-mästerskapet!

Här är den osannolika historien om hur Toni Sacco, en ung kvinna från NY och ganska nybliven Wetaseglare, bilar ner till Florida och vinner hela mästerskapet, med lite hjälp från världens multihull-guru no. 1. Fantastisk historia och väldigt trevligt skrivet. Mästerskapet var ovanligt blåsigt och dramatiskt med kollisioner och vurpor, men tydligen en fantastisk stämning, så som det brukar vara i Weta-klassen. Naturligtvis youtubat också. Enjoy.
Klicka här. Länk till artikeln i Scuttlebutt.

söndag, augusti 19, 2012

Märta vann soloseglingen


Harken Solo Challenge som seglades igår är en jätterolig idé och av allt att döma så verkar det ha blivit en succé. Naturligtvis var jag anmäld med en Corsair Dash 750 men hann dessvärre sälja båten innan racet, så denna gång fick jag stå på land. Dock var det en annan Corsair anmäld, Jonas Davidson-Vitell med sin Corsair F-27 Märta, och med den så vann han inte bara flerskrovsklassen utan också totalt! Strongt gjort. På Hamnen.se ligger en jättefin filmsnutt där man ser hur fint Corsairen går genom sjön.
Stort Grattis till Jonas!


















@Hamnen.se





fredag, augusti 17, 2012

Vattenskidor eller segling? Både och!

Nu kan du sälja din motoriserade vattenskidbåt, och köpa en Corsair istället.
Beställer du en båt innan sista augusti, får du vattenskidorna på köpet!
Youtubelänk.

























14 knop utanför Blidö.

torsdag, augusti 02, 2012

Gaffeltruck

Förra veckan fick vi in en ny Corsair 31:a (modell CR) som kom i två containrar från Vietnam. Allt var snyggt och prydligt packat som vanligt, men innan båten är ihopskruvad och seglingsklar är det en hel del som måste sättas ihop. Bland de besvärligare momenten hör inpassningen av sidoskrovens armar i båtens fästen. Lösningen heter gaffeltruck.  Efter många års "trial and error" vet vi nu exakt hur vi ska göra och då är det inte längre lika "omöjligt" att få till det, som stundtals tidigare. Kanonsnygg båt med hög finish; det är roligt att se alla småförbättringar som varvet gör från gång till gång. 
Denna vecka har vi monterat motorn, dragit sjövattenslangar med mera. Det är mycket fix innan båten är levererad. 



fredag, mars 30, 2012

Weta is da shit!

Efter VOR-flottiljens Stopover i Auckland nyligen och starten på femte benet, så följdes båtarna åt av en hel armada av Wetor, vilket bland annat uppmärksammades av lokala TV-stationer.
Här hemma var det stort intresse för Weta under Allt för Sjön och märkligt nog var det många som aldrig sett Weta tidigare. (Vad gör man för fel?)
Hursomhelst, hela lagret slutsålt och nya båtar på ingång!
Svenska Wetaförbundet bildat och hemsida på gång. EM kommer seglas i Carnac utan kvotering och här hemma kommer vi att ordna ett grymt seglingsprogram. Fritt fram alltså att köpa en Weta och få en underbar seglingssommar med EM i Carnac som höjdpunkt. Dessutom lär det vara väldigt kul på kvällen där också, om man inte bara prioriterar resultat. Som grädde på moset kan man sedan vinna resan till Nya Zeeland som lottas ut bland deltagarna också!
Kan det bli bättre?

tisdag, november 30, 2010

Youtube

Det är inte bara här hemma som Corsair Sprint-seglarna är entusiaster som gärna åker hundra mil för att träffa likasinnade och kappsegla. Det verkar vara likadant i USA. Inför årets nystartade "Southern Circuit" råkade Sprintseglaren Cliff Farrah hitta programmet iMovie på sin Mac och skojade till det hela för att lägga ut på Youtube.
Det är fantastiskt vilka möjligheter som finns med en gnutta fantasi, videosnuttar, Macintosh, Youtube och en idé. Vad skulle man inte kunna göra med mer resurser?
Kanske något att ta efter inför Sprint-cupen 2011?
Om inte alla har dragit till Florida då, förstås.

tisdag, november 09, 2010

The wing is still the king

Cantad rigg?

Det är nog inte många som missat de senaste dagarnas stora nyhet: att Sverige utmanar i Americas Cup. Ryska oljepengar, seglingsintresse, ära, ryktbarhet, tävlingsinstinkt och KSSS i samförstånd. Jag tror att det kommer att betyda en hel del för flerskrovsintresset hos gemene man; det vill säga den stora skara som inte vet vad de ska tycka förrän någon annan (en auktoritet) har tyckt åt dem. Nu är flerskrov OK och detta kommer definitivt att föra seglingssporten framåt.
Även om projektet bär svensk flagg så är det i högsta grad internationellt, med namn som Paul Cayard, Terry Hutchinson och Juan Kouyoumdjian. Fler internationella seglings/design-kändisar lär tillkomma.
Americas Cup-statuterna krävde i vart fall förr, att båten skulle byggas i utmanarlandet. Med all respekt för Marström Composite, undrar jag dock om det verkligen är möjligt denna gång?
Vi får se vad som händer; detta lär bli en fantastisk följetong några år framöver. Om chanserna går inte att säga ett dugg just nu, men Torbjörn Törnqvist och Jacob Wallenberg ska ha all heder av sitt djärva beslut.
Kul med något kul i höstmörkret.




torsdag, april 01, 2010

Snart kan du köpa din trimaran hos bilhandlaren

Hittade en fantastiskt intressant artikel på den franska affärstidskriften La Tribune’s hemsida. VD för biltillverkaren Citroën, Frédéric Banzet, blir intervjuad av en ekonomijournalist om hur han ser på framtiden för fransk och europeisk fordonsindustri. Efter en hel del analyserande och redogörelse för olika framtidscenarios så avslöjar han att man har långt gångna planer på att gå in i båtindustrin. Men det stannar inte vid det; även reportern verkar fövånad och överraskad, men inte helt okunnig. Jag gör ett försök till översättning:

- ”Men marknaden för nöjesbåtar måste väl ändå vara marginell och därför ointressant för en koncern som är helt inriktad på fordonsindustrin, med lastvagnar och personbilar som specialitet?”

- ”Inte alls, vår marknadstrategi är stratifierad och vi har hittat ett segment med stor potential. Vi kan tillföra industriellt kunnande och produktion, vi har en teknisk kompetens som båtbranschen saknar och vi ser det också som profilskapande. Vi kommer att bli det första bilföretaget på denna marknad.”

- ”BMW var väl involverade i Americas Cup och Volvo har tillverkat båtmotorer i många år. Lancia har lanserat en motorbåt med 600 hk. Det finns kanske fler exempel, men dessa kan jag erinra mig på rak arm.”

- ”Jo, men det är ytterst marginella aktiviteter och vad jag vet så handlar det i BMW:s fall mest om varumärkesprofilering utan tekniska insatser. Likväl är jag övertygad om att BMW, som vi för övrigt samarbetar med på motorsidan, har haft goodwill av projektet. För vår del handlar det om produkter som ska tillverkas, marknadsföras och distribueras inom PSA:s ram.”

- ”Så vi kan förvänta oss motorbåtar med namnet Citroën inom ett par år, eller kanske segelbåtar?”

- ”Mot bakgrund av klimatförändringarna och de åtaganden som såväl regeringar som företag måste ställa upp bakom, tror jag det vore fel ur profilhänseende att nu lansera motorbåtar. Vår första lansering kommer att bli en segeltrimaran, men olik allt vi hittills sett.”

- ”Men trimaraner är väl knappast en massprodukt, utan ett redskap för specialister?"

- ”Glöm inte vårt teknologiska arv, vi ämnar självfallet inte introducera en båt byggd enligt dagens teknologi.”

- ”Men segelbåten har väl i allt väsentligt funnit sin optimala form?”

- ”Tvärtom, definitionsmässigt är en segelbåt ett fartyg som drivs av vindkraft. Med den utgångspunkten lät vi våra tekniker utveckla prototypen som just nu testas för fullt. Hjärtat i det tekniska systemet är en dator vilken är sammankopplad med ett hydropneumatiskt system som styr båtens funktioner. Inom flyget talar man om ”fly by wire”, låt oss kalla detta ”sail by wire”. Vår båt har inga segel i traditionell mening, istället använder vi dubbla chevroner upphängda i jämvikt på ganska korta master. Datorsystemet ser till att hela tiden vinkla chevronerna optimalt och individuellt inbördes. Ett solfjädersliknande system möjliggör snabb förändring av den exponerade ytan, vilken står i proportion till önskad fart. När det gäller undervattenskroppen använder vi autoroterande foils vilka ger en enorm lyftkraft och därmed sammanhängande stabilitet. Datorsystemet kontrollerar också rotorernas pitch, för att ge balans mellan fart och lyftkraft.”

- ”Den tekniska beskrivningen låter imponerande, men när ni gör jämförelsen med flyget så krävs ju utbildning och certifikat, detta låter mycket avancerat.”

- ”Tvärtom, detta är teknologi i människans tjänst, vår trimaran kommer att revolutionera seglandet."

- ”Som ekonomijournalist har jag ej det nödvändiga kunnandet att debattera de tekniska aspekterna. När kan vi förvänta oss detta tillskott på marknaden?”

- ”Mycket snabbare än ni tror, men mer kan jag ej säga just nu.."

- För att återgå till………."

Otroligt intrssant. Frågan är dock om invanda seglare kan anamma en båt av detta slag? Behöver man ens kunna segla och vad händer om datorn går sönder?
Hur sätter man LYS-tal på en sådan skapelse? Ska bli enormt spännande att se båten i verkligheten snart. Här är hela intervjun; dock på franska.


http://www.latribune.fr/entreprises/industrie/automobile/20100325trib000491860/citroen-etudes-d-navigation-d-bateaux-plaisir-trimarans.html

söndag, mars 28, 2010

Det skrivs om Corsair som aldrig förr


Ni har väl inte missat den fina artikeln om Corsair 28 i senaste numret av På Kryss? Där skriver Anders Jangö initierat om sin och familjens första sommar med en trimaran i Stockholms Skärgård. Jag tror att numret fotfarande finns att få tag på. Klart läsvärt för den som ännu inte slagit till.

Tidningen Segling uppmärksammar i sitt senaste nummer Børge Ouslands och Thorleif Thorleifsons kommande nordpolssegling med en Corsair 31. En hel sida viker de åt det.

Crusing World, en av världens mest spridda båttidskrifter pryder omslaget på sitt senaste nummer med en Corsair Dash 750, som de menar är en perfekt weekend-cruiser med fantastiska seglingsegenskaper. Vi håller med.










Ovan. Det ser kallt ut när de prövar sin Corsair 31:a i januari utanför den norska kusten.










Ovan. Typisk skärgårdsförtöjning med en Corsair























Väldigt fin bild på Dashen! (Installerad Zinio reader behövs för att länken ska fungera)







torsdag, mars 18, 2010

Någonting har hänt

Karameller. I bakgrunden Weta, i förgrunden en tvåmans Yole Class.
Nu är mässan över sedan några dagar tillbaks. Arbetsamt men ändå väldigt kul med tanke på den fantastiska responsen. Det var fjärde gången jag ställde ut Weta och visserligen har intresset alltid varit stort och reaktionerna positiva, men denna gång var det på en helt annan nivå. Om det var utmärkelsen "Boat of the Year", allmän köpyra i en begynnande högkonjunktur, eller ny syn på trimaraner efter Americas Cup, vet jag inte. Någonting har hänt i alla fall, det är helt klart och två ytterligare containrar är beställda. Tyvärr är det nu leverans först i höst, för dem som ännu inte slagit till.
Roddbåtssidan har alltför länge behandlats styvmoderligt, de har liksom kommit på köpet med Virus segelbåtsagentur och inte marknadsförts aktivt. Mötet med många aktiva roddare under mässan var stimulerande; jag börjar än mer förstå vilka pärlor dessa båtar är. Att Yolen med sina fem tusen byggda exmplar har en imponerande meritlista visste jag, men jag fick nu också av aktiva roddare förklarat varför båten ser ut som den gör. En fungerande havs/kustroddbåt skiljer sig från en tävlingsbåt, men också från de replikor av allmoge- och fiskebåtar som numera i Sverige marknadsförs som motionsrodddbåtar. De apellerar till nybörjare som snabbt känner sig hemma i dem, men det behövs inte många veckor för att man ska börja känna deras begränsningar.
Se det som ett löfte: jag ska ta tag i marknadsföringen på roddbåtssidan också.

fredag, december 18, 2009

Blir de först med att ta genvägen?

Är det inte fusk att segla så kort väg runt jorden?
Det var bara en tidsfråga tills några skulle försöka att segla runt jorden via Nordostpassagen. Nu har de båda norrmännen Børge Ousland och Thorleif Thorleifsson bestämt sig för att göra ett försök i sommar. De är mycket erfarna och med både polarexpeditioner och atlantöverseglingar i bagaget. De valde en Corsair 31 UC och motiverar det med att den är snabb, dokumenterat stryktålig samt att den är lätt och grundgående. Grundgåendet menar de kommer till nytta vid passager innanför drivisen utanför det långgrunda Sibiren t ex. De tänker inte ta motor med sig och räknar med att kunna ro bitvis. Tungt, men kanske ett bra sätt att hålla kylan stången? Nu i januari kommer de att testsegla utanför Norges kust; jag avundas dem inte den seglatsen som blir avsevärt mörkare än den riktiga. I motsats till Jarle Andhøys galna seglatser så är detta väldigt seriöst, ändå känns det som om norrmännen är bra mycket äventyrligare än svenskar generellt. Finns det ingen svensk som vill utmana dem och försöka segla runt först!

De söker fortfarande sponsorer. Ifall det finns något som heter "Sponsoring by association" så ligger väl en viss segelmakare nära till hands för att få lämna ett bidrag? Eller kanske hinner någon annan segelmakare före? De behöver fem miljoner så det finns nog plats för många bidragsgivare. Det ska bli väldigt spännande att följa detta äventyr. Här är länken till en artikel i norska Seilas.

Här kan du ladda ner Børges och Thorleifs egen pdf-presentation av projektet. The North Pole Passage.

onsdag, december 02, 2009

Beställ din Weta nu!

Weta är strikt one-design, alla segel är identiska. Foto: Chris Ray
Har från Weta Marine just fått listor med de senaste bokningarna på båtar som gjorts av distributörer runt om i världen. De båtar jag beställer nu kommer hit i mars/april men de är sålda till kunder förutom två stycken. Holland, Australien och USA har seglat upp som de stora Wetanationerna och deras förhandsbeställningar låser upp produktionen långt in på nästa år, vilket innebär att de svenskar som väntar med att beställa båt lär få vänta ända till 2011 ifall man inte gör det snabbt. Det är väldigt otillfredsställande, men vad kan jag göra? Utan order beställer jag inte mer än fyra båtar i taget, eftersom de binder alltför mycket kapital. Nästa år kommer det att bli en stark flottilj i Stockholm och vi är på gång att utarbeta ett kappseglingsprogram. Kom med du också och beställ din Weta nu! Läs gärna på Sailing Anarchy's forum de olika inläggen om Weta.

onsdag, november 25, 2009

Corsair Marin köper SAAB?

Imorgon tar jag upp Dashen och kör in den i garaget, putsar och vaxar på den i väntan på att få leverera den till en ny lycklig Corsairägare som så småningom ska ta vid. Förra veckans provseglingar gick jättebra. Utan undantag verkar det som om Dashen överträffat förväntningarna hos alla, både vad gäller fart/seglingsegenskaper och stumhet/styrka. Själv är jag så bortskämd med att segla Corsair sedan länge att jag glömt bort att man skulle kunna tro att skrov och balkar flexar. Med Dashen har Corsair verkligen lyckats pricka rätt, rekryteringen av designern Damien Judd bådar gott för framtiden.

Jag har lagt upp en survey på bloggen med frågan om hur många Dash man tror kommer att segla här nästa säsong. 97 besök hittills på bloggen denna vecka, och flera fåfängt hoppfulla inloggningar från min sida för att se de spännande resultaten. 5 svar hittills! Observera: Det är inte förbjudet att lägga sin röst, jag blir inte arg och det är inte till besvär! Det är inte heller förbjudet att gå in på flerskrovsforumet på Hamnen.se och berätta hur fantastiska Corsair är. Eller för den delen hur fanatiska de sekterister som seglar båtarna är. Bara det händer någonting, alla November verkar vara likadana.













Tänkte skapa lite hype kring varumärket Corsair. Är det måhända någon som har Lord Moynes telefonnummer tillhands? Tänkte att vi skulle gå ut och berätta att vi vill köpa SAAB tillsammans. Jag ser en rad synergieffekter. Kallar till pressmöte imorgon bitti!

fredag, november 13, 2009

Weta på San Francisco Bay

Syns det hur rolig Wetan är att segla?
Jag blir så otroligt seglingssugen när jag ser Youtuben från San Francisco Yacht Club's höstregatta. Mot en fond av den diminhöljda Golden Gate-bron och med Alcatraz i bakgrunden så kappseglar nio Wetor i solsken och en behaglig höstbris. Chris Kitchen vinner som vanligt. Det vore så fantastiskt roligt om vi skulle kunna se något liknande i Viggan eller på Baggen i vår. (Eller i Långedrag för den delen.) Oavsett vad man seglar till vardags, så längtar man efter att få segla Weta då och då. Vad behövs för att alla ska upptäcka Wetan?

fredag, oktober 16, 2009

Så pallar man upp sin Corsair

Bilden är inte här enbart för att visa Dashens vackra linjer.

Den här årstiden kommer det många förfrågningar om hur man pallar upp sin Corsair på bästa sätt för att kunna tvätta och bottenmåla. Själv har jag hittills använt Seaquip motorbåtsstöttor som jag med hjälp av några Lecablock undertill har fått att räcka till på höjden även för 28:or och 31:or. Dash 750-ägaren Mikael Blomström tänkte dock till och resultatet blev både billigare och bättre stöttor.
Längden på stöttorna är anpassade till båten på följande sätt:
Trailerns stödhjul sänks, varpå båten höjs i aktern. Stöttorna placeras under de bakre balkarna med tryckplattorna nästan dikt emot balkarna. Sedan skruvar man upp stödhjulet fram och ställer upp de främre balkarna på motsvarande sätt. Sedan sänker man trailern till "normalnivå" och har man tur så kan trailern redan nu rullas bort. Ifall trailern har lång fjädringsväg så kan det dock behövas att man först tar några tag med de inbyggda hydrauliska domkrafterna som sitter i botten av det vertikala röret. De som Mikael använder har 12 mm slaglängd och kommer förmodligen från Biltema. Kostnaden för rören, domkrafterna och svetsjobbet blev lägre än kostnaden för Seaquipstöttor och på köpet får man dem i exakt rätt längd till sin egen båt. Väldigt snyggt och proffsigt.
Tänk dock på att innan sidoskroven viks ut så är det viktigt att man har fäst spännband på båtens motstående sida så den inte tippar åt sidan p g a vikten.
En välputsad botten gör mycket för prestandan. Glöm inte heller att sänka ner centerbordet för putsning eller bottenmålning av dess nederdel.

tisdag, juli 07, 2009

Solokvist III

Hon heter faktiskt så, Stefan Kvists Corsair 31 UC. Hon var försenad från varvet flera månader och anlände inte förrän i september förra året istället för juni som planerat. Inte roligt för någon. Hur som helst så fick Stefan gott om tid att fixa med båten och när hon äntligen kunde sjösättas i slutet av maj så var hon utrustad med allt och lite till. Värmare, kylskåp, ljudanläggningar, AIS, navigationssystem, gennaker på rulle med mera. Bland de smarta läckra detaljerna märks t ex en liten lampa över badstegen och ett fjärreglage till motorn som via en knapptryckning göms undan när det inte används! Stefan har lagt ner en enorm energi på båten, men så är resultatet något utöver det vanliga också.
Jag fick chans att hänga med på en tur i Trosa skärgård. Wow; denna båt är läcker. Det var första gången jag seglade med en Facnor Asym FX-rulle för gennakern och det fungerade perfekt; precis som på reklamfilmen. Normalt så sätter man rullen i en snapschackle på bogsprötet men också här hade Stefan tänkt till lite extra och gjort ett system som kombinerar traditionellt uthal med rulle. Rullen fästs i uthalslinan och genom en speciell mekanism så låses den när den kommer på plats, så att inte snapshackeln roterar med rullen. Genialiskt.



Flightdeck på Corsair 31 UC #293. Den stora dataskärmen ser mörk ut men skenet bedrar. Den är kopplad till båtens centraldator och GPS och systemet visar båtens rörelser över sjökortet vilket ser ut exakt som de vanliga tryckta från Sjöfartsverket.

söndag, maj 31, 2009

Storslam för Corsair på vindfattigt Ornö Runt

Johan Lidén visade ännu en gång sin förmåga att hitta vinden när den saknas för övriga. (Vi som seglade Corsair Baltic Raid för två år sedan kommer ihåg kryssen mellan Gotska Sandön och Lauterhorn.) Genom att helt enkelt ta en ytterbåge runt alla andra så blev Johan snabbaste båt av alla på årets Ornö Runt med en medelfart på 4,81 knop. Grattis; snyggt seglat!
Johan seglar en Corsair 28 CC (som för övrigt är till salu).
Tvåa i flerskrovsklassen blev Magnus Lövden/Jörgen Lannerstedt med sin Falcon Crest, en Corsair 36. Joacim Torkelson blev trea med en Corsair Sprint 750, Adrenaline och fyra blev Gunnar Ekedahl med sin helt nya Corsair Dash 750.
Fyra Corsair i topp alltså. Vad visar då detta? Att duktiga seglare väljer Corsair naturligtvis men också hur väl Corsairbåtar är lämpade för våra typiska skärgårdsförhållanden. Lätta att växla om mellan hård- och lättvind; inte extrema i något avseende men väldligt allround och responsiva. Snälla, snabba och lättseglade.
Själva parkerade vi i stiltjen med Katuysha, men vi kommer tillbaks nästa år.
Jag hade tänkt att lägga in en bild från seglingen här, men tydligen var det något fel på kameran så detta blir ett bildlöst inlägg.
Alla resultat finns på Ornö Runts hemsida. www.ornorunt.se

onsdag, mars 11, 2009

Allt för Sjön 2009

Årets båtmässa "Allt för Sjön" är nu avslutad. Vilken skillnad mot hur det var för tre år sedan då vi ställde ut en Corsair 31. Då hamnade fortfarande en del förvirrade Bavariakunder i glupsk jakt på regnskog och boendutrymmen ombord på båten och tittade underligt på mig när jag hävdade att det var den optimala jordenruntkryssaren, men med skärgårdspotential. De frågade om den var hemmabyggd och om den kunde kryssa. "Bra mycket bättre än er Bavaria" önskade jag att jag hade haft modet att svara då. Bavariafolket lyste helt med sin frånvaro denna mässa. Inte en enda negativ kommentar kunde höras och ingen stofil som påstod att "trimaraner är styggelser som stjäl värdefull plats i hamnarna och som borde förbjudas".
Vi hade mycket besökare och en väldigt fin plats bredvid en äldre Ericsson VO 70

Alla, utan undantag så vitt jag vet, var väldigt positiva till den utställda 750 Sprinten, Corsair och trimaraner i allmänhet. Med få undantag var seglingsbakgrunden Safir, Smaragd, Sveakryssare, Cayenne, segelkanot, M 22 o s v. Med andra ord seglare som fått upp ögonen för någonting ännu snabbare och närmare vattnet och med möjlighet att fly till egna smultronställen fria från containerbåtar med gjutjärnsdieslar och djupa ömtåliga blyfenor. Kunnandet var imponerande stort; en fantastisk utveckling på de fyra år som vi varit verksamma med Corsair i Sverige.

Också Weta föll många i smaken, även om det är tydligt att skiff- och jolleseglandet inte är så stort bland den mässbesökande allmänheten. Weta är fortfarande lite okänd för många, så det var viktigt att visa upp
också den, och ett par Weta såldes under mässan. Också internationellt så blir det lättare och lättare att sälja Weta i takt med att den har blivit etablerad.

Nu väntar en vår med telefonsamtal, provseglingar, diskussioner om lämplig modell och utrustning och kontraktsskrivande. Alla verkar instämma i Corsairs bannlysta Eurovison Song Contest-bidrag "We do'nt wanna re cession". Jättekul.


10 minuter till stängningsdags den sista mässdagen. Uppsluppen stämning i montern när Malin Zanderholm, Corsairhjälpreda, blev presenterad för Niklas Lundberg, trimaranentusiast med förflutet som besättningsmedlem på Bling Bling, som dök upp för att hjälpa till med rivning av montern,

tisdag, januari 06, 2009

Corsair seglar in det nya året

På nyårsdagen passade Corsair på att provsegla den nya Dash 750 en bit utanför Saigon. Det fanns ingen ramp så man sjösatte direkt på beachen med hjälp av en traktor som man raggade upp av en bonde i närheten. Det har hitills varit en del byråkrati kring sjösättningar och båtregistreringen i Vietnam. Det finns nämligen inget som heter fritidsbåt utan allt är att betrakta som fartyg och fartyg sjösätts ju inte hur som helst. Dessutom kostar alla tillstånd en hel del. Men vietnameserna kanske håller på att bli mer flexibla, i takt med att gamla kommunistdoktriner får ge vika för en mer pragmatisk syn.

Corsair var väldigt nöjda och allt fungerade som tänkt. Detta var båt nummer 2, ettan är skickad till Düsseldorfmässan och totalt är 6 båtar beställda. Båt nummer 5 kommer till Sverige och förhoppningen är att visa den på "Allt för Sjön". Ifall den ej anländer i tid så kommer vi att istället visa en Sprint 750. Sprint 750 har nu ett eget klassförbund i Sverige med strikta klassregler och vi hoppas på ett RM redan till sommaren. Ska man segla entyp i beboelig trimaran så är det Sprint 750 som gäller. Corsair International kommer att sponsra ett svenskt RM och dessutom kommer det förmodligen deltagare från Tyskland och Australien.


Dash ser fin ut, tycker jag. Passa på och beställ nu om du också vill ha en till sommaren.

För Corsair i Sverige var 2008 det hittills bästa året, fler sålda båtar än tidigare och mycket fina kappseglingsresultat. Utan duktiga seglare hade det naturligtvis inte blivit några bra resultat, men vi är väldigt glada att Corsair-båtarna verkligen motsvarat och överträffat de högt ställda förväntningarna. Corsairerna har förvånat oss själva och sina ägare genom att gå så mycket bättre än båtar som marknadsförts som "racemaskiner". Corsair är marknadsförd som en trailerbar cruisingbåt. Dessutom – och detta är omvittnat över hela världen – sviker inte en Corsair sin ägare när det börjar bli tufft. Jag tänker till exempel på Mumm Stelton Cup där Christel med sin Sprint 750 blir den enda flerskrovaren av sex anmälda som går i mål. Vindstyrkan var stundtals uppe i 17 m/sek och de fick segla på enbart revad stor, men i mål kom de.

Våra egna nyårsönskningar handlar om att fler borde upptäcka Corsair och trimaransegling. För mig är det ett mysterium att det anses bra på denna marknad att sälja 10 båtar på ett år. Älskar man segling och är seglare så är det ju trimaran som gäller, och är man inne på trimaran så är det Corsair som gäller, så egentligen borde det säljas minst 1.000 Corsair om året i Sverige. Det är trygghetsfantasternas irrläror förkunnade av bankevangelisterna som slagit rot i folk till den grad att man på fullt allvar tror att det mest spännande är att satsa sina pengar i ett pensionssparande, något som man i år verkligen har förlorat rejält på. Så när ska man då få pengar över till seglandet?

Nyårslöften kan man vara frikostig med. Jag ska dock försöka att hålla dem. Ett av dem är att få hit en Corsair 37 RS – min drömbåt – och det andra är att sälja minst 30 Weta.

Gott Nytt År