lördag, januari 19, 2008

Shoppingrunda

Jag brukar alltid passa på att kolla det lokala utbudet av båttillbehör när jag är utomlands. Naturligtvis passade jag på även vid Vietnambeöket. Bland annat så behövde jag en reservkompass och en mistlur, ISAF's kategori 3-bestämmelser kräver ju det.

I båttillbehörsaffären:

Jag: – Chào, jag skulle vilja titta på en taktikkompass, har ni sådana?
Butiksbiträde: – Chào, visst, vad tycker ni om denna "sköldpadda" i jakaranda och elfenben? Ni ser direkt om det är med eller motvrid, använd stjärtspetsen på det vridbara locket som markör.


Turtle - vietnamesisk kompass och konsthantverk.

- Den var ju väldigt fin, är den dyr?
- Det skulle jag inte vilja påstå; 40.000 Dông.
- Jag får fundera lite, har ni mistlurar också?


Kompassrosen i elfenben synlig med locket uppvdridet.

- Visst har vi det. Vilken sort vill ni ha, en med vacker finstämd ton som behagar havet eller en som skrämmer slag på alla onda andar?
- En med vacker ton tror jag är bäst lämpad för Östersjöbruk.
- Då har vi den här, vad gillar ni den?
- Väldigt vacker ton, och vilken fin utsmyckning!


Varför göra en ful mistlur, när man kan göra en vacker?

- Jo, den modellen är populär. Morgondimman ligger ofta tät här, både på floden och på havet.
- Vad är priset på denna då?
- 30.000 Dông.
- Det skulle bli 70.000 Dông för båda två! Det var mycket!
- Ja, men det är naturligtvis bruttopris! (Biträdet börjar räkna på kalkylatorn)
- OK, vad skulle mitt nettopris bli då?
- Om vi säger 50.000 Dông jämt då, blir det bra?
- Det blir bra, jag tar både kompassen och mistluren. (En stunds väntan medan varorna packas in.)
-
Tam biêt, och på återseende!
- Tam biêt!

Fotnot: 50.000 Dông är 20 kronor. Jag gav 40.000 eller 50.000 Dông, så långt är det helt oförskönat.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Ser fran emot att höra dig ropa "Grabbar vi ligger på sköldpadda nu men apan har fördel så vi tar en lästart!"

T-son

Anonym sa...

Trevlig läsning

markus sa...

ja 70.000 lät väldigt dyrt. tur att du kunde pruta ner till 20kr så du inte blev helt skinnad