torsdag, augusti 06, 2009

Semester

Dashen förtöjd i Nyadal, med Höga Kusten-bron i bakgrunden.

Jag har varit utomlands en del på sista tiden och inte hunnit blogga. Tyvärr handlar det inte om trimaransemestrar på några exotiska platser utan om båtleveranser. Av de sju senaste beställningarna har inte mindre än sex gått till Finland, Åland, Norge och nu senast Danmark. På väg dit i förrgår mötte jag två Corsair på E 4:an. En 750 Sprint i höjd med Norrköping vid tolvtiden och senare en 28 CC nära Helsingborg. Halvt chockad insåg jag att jag inte hade någon susning om vilka de var! Dålig koll? Eller har Corsair nu börjat bli så etablerat att det hör till vardagsbilden?

Hade jag haft en chef hade jag fått sparken för länge sedan. Först vann Jörgen Lannerstedt regattan Åland Runt med sin Corsair 36:a "
Falcon Crest" och jag hann inte blogga eller göra en nyhetsnotis, sedan så vann Tomas Ericson havskappseglingen Bornholm Runt storstilat med sin Sprint 750 "Triquetrum" och ingen omedelbar reaktion från denna blogg! Att vinna Bornholm Runt på beräknad tid LYS mot båtar som "Essex Gir", en ren kappseglingsmaskin helt i kolfiber och med elva personers besättning, är fantastiskt bra gjort. Triquetrum hade en snittfart på cirka 10 knop över 100 sjömil och var i mål en halvtimme före Essex Girl. Stort Grattis, Jörgen och Tomas!

Jag har också hunnit med ett par dagars segling med en Dash 750, vilket också gav en möjlighet att se
Höga Kusten. Första dagens tur gick till Mjältön (Sveriges högsta ö) och sedan till Bönhamn. Enligt de lokala turistmyndigheterna skulle där finnas en fin restaurant. Glada i hågen gick vi dit bara för att bli upplysta om att de stängde 20.30, vilket ganska väl sammanföll med vår ankomst. En restaurant som stänger 20.30 under högsäsong? Definitionen av en restaurant är väl att den ska erbjuda mat under kvällstid?

Vi bespetsade oss nu på frukosten. Hamncaféet där vi hade förtöjt Dashen upplyste oss om att vi måste lämna platsen senast 10.00 nästa morgon för då kommer färjan till Högbonden. "Inga problem" sa vi, då äter vi frukost här först!

Vi trodde att ett bageri/café öppnar tidigt på morgonen, men även här visade sig 08-logiken inte fungera eftersom man tänkte öppna först efter att färjan med alla presumtiva kunder hade avgått! Ibland behöver man inte åka utomlands för att det ska bli kulturkrockar.

Dashen var trevlig att segla och den blir en succé. Höga Kusten är också fin och värd en seglats, mest för naturens skull och den gamla fiskarbebyggelsen. Nästa år kanske vi deltar i Ulvöregattan, som är det största seglarevenemanget här uppe.




4 kommentarer:

Anonym sa...

Sprinten utanför Norrköping var nog min, på väg till en solig veckas mälarsegling.
mvh
Peter (Breda B)

Ulrich Lindberg sa...

Misstänkte att det kanske var "Breda Beda"eftersom du vid något tillfälle nämnt att ni hade husbil. Men att lämna Västkusten för att segla bland vassruggarna på Mälaren!

Anonym sa...

Exlusivt för en västkustare, nä snarare en nostalgitripp, IB och jag har växt upp i västeråstrakten.
Peter

PS den 28an du mötte kan ha vart Lennart från göteborg han har vart i kroatien, Per K hade träffat honom på vinga.

Anonym sa...

Hej Ulrich! Det stämmer att det var Lennart & Helen(min syrra) från Göteborg med Flying By.Vi var nere i Kroatien tillsammans jag och min familj på F27an Nice Tri.Sjösatte Norr om Zadar och hade 3 fina veckor i Adriatiska havet. Corsair trimaran är det bästa man kan segla,vilket äventyr vi hade. På vägen ner sov vi i båtarna, frukost i båten och sen var vi på väg igen inte en enda hotell övernattning.Kan verkligen rekomenderas. Anders