fredag, maj 14, 2010

Lidingö Runt

Nu har jag äntligen fått en kommentar på det förra blogginlägget. Det var i samband med Lidingö Runt som en av Sprint-gastarna berättade att han tyckte att Citroën-trimaranerna verkade intressanta! (Minst sagt, får man väl säga?) Timingen är ju viktig vid produktlanseringar och pressreleaser och även för blogginlägg, så jag trodde att jag slagit in öppna dörrar, eftersom ingen kommenterat, men så var det tydligen inte. Hade hoppats på lite kommentarer, det är ju responsen från de eventuella läsarna som är inspirationen och drivkraften. Kanske krävs det att man sticker ut hakan lite mer och inte är så korrekt?

Lidingö Runt var en kul segling, och skönt att komma ut och segla efter att ha tillbringat vintern och våren inomhus med Corsairmekande av diverse båtar. Vi seglade demobåten, en Corsair Sprint #93, Katyusha, halvdåligt. Vi var ringrostiga och efter start kom vi i vindskugga av Lidingölandet på grund av andra båtar som vi tyckte behövde bevakas, men så är det ibland. Corsairs ära räddades dock av Jena, en Corsair 31-1d, och Märta, en 18 år gammal F-27, som kom etta respektive tvåa. Totalt var sju Corsair med och nu är Corsair den största flerskrovsklassen i Sverige. Av "bobåtar" kanske man måste tillägga.

Läste på SSF:S hemsida att LYS-kommittén har givit Weta nytt LYS/SRS-tal; 1,43. Jag trodde att det var tryckfel, men har nu fått uppgiften bekräftad. Från 1,29 till 1,43. Vad det nya LYS-talet bygger på får man tyvärr ej veta eftersom LYS/SRS ej är transparent. Nu betyder det kanske inte så mycket. Förhoppningsvis kan entypskappseglandet komma igång i sommar; LYS-segling är nog inte förstahandsvalet för Wetaseglare. Ur marknadsföringssynpunkt så är det ju också bra: 1,43 låter ju snabbt.

1 kommentar:

Paul Dreik sa...

Jag har skrivit en kommentar om handikappsystem på min blogg.

http://pauldreik.blogspot.com/2010/05/handikappsystem-for-segling.html