fredag, juli 30, 2010

Mitt hem min borg - min båt min bunker

Vad gör man inte för att finansiera sin Corsair? Ägaren till den här Corsair 28 CC:n som jag hittade i Odessa hade tvingats sätta dit det förskräckliga namnet Transbunker över hela båten bara för att blidka sponsorn. Transbunker hade för övrigt också sponsrat hela flottan av klubbens Laser Stratos som användes som skolbåt för tvåmans ungdomsbesättningar. Optimistjolle och Cadet var skolbåtar för de något yngre. Det är inte helt ointressant att studera deras båtval, Ukrainarna är framgångsrika inom segling; bland annat vanns VM i Drake 2009 av blott 27-åriga Ruslana Taran som spöade upp alla gubbar i världseliten.

Det är betydligt fler flerskovsbåtar här än här hemma, förutom Corsair såg jag många Lagoon, Aldis Eglais-konstruktioner, och även en Woods-katamaran seglande. Jag la dit mitt visitkort på Transbunker i hopp om att ägaren skulle hitta det och kanske bjuda på en Svartahavstur, men det blåste nog bort under nattens åskoväder. Nästa gång ska jag ta med mig en Weta och försöka uppgradera deras skolbåtsflotta. Vem vill sponsra? (Fult namn inget hinder)



Detaljerna avslöjar för den invigde att det troligtvis är en av de sista USA-byggda, båten hade bland annat en R-kolfibermast från Southern Spars samt Ballengerbom. Pop-top-kapellet verkade ägaren dock ha sytt ihop själv.

Inga kommentarer: