onsdag, november 22, 2006

Rationella val?

Som marknadsanalytiker kan man slita sitt hår i förtvivlan över att inte finna orsakerna till att endast ungefär en procent av försäljningen av segelbåtar med övernattningsmöjligheter är trimaraner. Detta gäller i Sverige, trots att flerskrovsbåtar är ovanligt lämpliga för våra förhållanden. På andra marknader kan det se annorlunda ut, men fortfarande dominerar enskrovsbåtarna. Beteendevetarna är förmodligen de som har bäst modeller för att forska i orsakerna, även om också deras verktyg är trubbiga. Beteendevetarna har i alla fall visat att människor absolut inte är rationella. Den vetenskap som i sina förklaringsmodeller mest utgår från att människor gör rationella val är nationalekonomerna, med begrepp som economic man.
Låt oss för ett ögonblick utgå från att valet av segelbåt är rationellt grundat. Med tanke på de containerliknande baljorna som dominerar marknaden skulle man då kunna dra slutsatsen att majoritetens kravspec ser ut så här:

1. Det är viktigt att jag kan komma iland på så få ställen som möjligt, det räcker strängt taget med de större marinorna.

2. Ifall jag går på grund så vill jag ha så stora skador på båten som möjligt.

3. Det är av stor vikt att båten sjunker så fort som möjligt, ifall jag skulle punktera skrovet eller vid en allvarlig grundstötning.

4. Under segling är det viktigt att det är så obekvämt som möjligt. Att sova i lovartskojerna ska vara omöjligt. Matlagning ska vara ett konststycke och om man inte är fastkrokad med sele i lovart så ska det vara stor chans att ramla ut under mantåget i lä. Framförallt är det viktigt att barnen lätt ramlar överbord.

5. Det är viktigt att båten seglar långsamt i grunden. Detta möjliggör för mig att betala en hög kostnad för marginellt bättre prestanda. Marginalkostnaden för prestanda ska vara så hög som möjligt.

6. På halvvind och slör är det viktigt att båten är svårseglad och broachar lätt. Utan besättning på rejlen så ska den knappt gå att segla i frisk vind.

7. Med spinnaker på läns i frisk vind så ska båten vagga och gärna tippa åt lovart, så att riggen ryker och helst att några besättningsmän ramlar i vattnet.

8. Det är viktigt att båten är fylld med så mycket ädla träslag och regnskog som möjligt, för att bidra till avverkningen på ett konstruktivt sätt.

9. På grund av allt ovanstående: En stor dieselmotor.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skrattar stort, fast egentligen kanske man ska vara bekymrad istället!

Det som saknas på listan är väl:
blytyngd som omöjliggör annat än transport med mobilkran och lastbil. Det skulle ju innebära att man kan flytta båten effektivt även på land.

Ulrich Lindberg sa...

Jag glömde bort det i ivern.. Tack

Anonym sa...

Hehheh

En mer korrekt kravlista:

1. Stor, bekväm och stugliknande innuti
2. Billig
3. Likna det man seglat tidigare

...tyvärr

Ulrich Lindberg sa...

Jag fick veta att i Australien så säljs det betydligt fler nya flerskrovsbåtar än enskrovsdito. De enda australiensare som köper enskröv är de som inte har råd med flerskrov. Det finns nu endast kvar ett större varv som bygger enskrovare i Australien.
Med tanke på att Nya Zeeland/Australien är världens ledande seglarnationer så inger det ju visst hopp.